Fotografia kulinarna – co musisz wiedzieć

Wytrzymałe fototapety wracają do łask
22 października 2016
Plakaty, ulotki, wizytówki
21 grudnia 2016
Pokaż wszystkie posty

Fotografia kulinarna – praktyczne porady

Fotografowanie potraw to prawdziwa sztuka. Aby ukazać ich walory i sprawić, że będą wyglądały atrakcyjnie, trzeba nieźle się napracować, ale efekt naprawdę jest tego wart. Chcesz nauczyć się je robić, by gotowe zdjęcia móc później wykorzystać do stworzenia fotoobrazów lub fototapet, którymi ozdobisz mieszkanie? Potrzeba ci będzie ćwiczeń i odpowiedniej wiedzy. O pierwszy aspekt musisz zadbać sam, natomiast w kwestii informacji przychodzimy ci z pomocą. Niżej znajdziesz kilka wskazówek, dzięki którym fotografia kulinarna nie będzie miała już przed tobą żadnych tajemnic. Zapamiętaj je i dobrze wykorzystaj!

Fotografia kulinarna – porady dotyczące robienia zdjęć:

  • Fotografuj pod odpowiednim kątem. Najlepiej z góry, na wprost, czyli z poziomu oczu oraz pod kątem 45o. Trzymaj pewnie i stabilnie aparat, bo wtedy jakość zdjęć będzie najlepsza.
  • Zadbaj o odpowiednie tło, bo mocno wpływa na prezencję zdjęcia. Nie musisz inwestować w drogie produkty. Wystarczy rozłożenie dekoracyjnego materiału, położenie talerza na kanapie lub drewnianej podłodze. Nie bój się eksperymentować i testować różne rozwiązania, bo rezultat może mile cię zaskoczyć.
  • „Nie ucinaj” potrawy w połowie. Za ciasne kadry nie sprawdzają się. Lepiej, żeby wokół dania znalazło się trochę wolnej przestrzeni i jakieś dekoracyjne elementy, które urozmaicą zdjęcie, ale nie będą odciągać uwagi od tego, co znajduje się na pierwszym planie.
  • Postaraj się, żeby danie apetycznie wyglądało. Ładnie ułóż je na talerzu i udekoruj dodatkami. Oczywiście jego brzegi muszą być czyste!
  • Zwróć uwagę na światło. Fotografowany obiekt powinien zostać jak najlepiej doświetlony światłem dziennym, padającym z okna. Nie może ono być zbyt ostre, bo powstaną nieestetyczne cienie, więc lepiej robić sesje w godzinach porannych lub popołudniowych. Jeśli jego ilość jest zbyt mała, możesz sięgnąć po blendy czy inne jasne powierzchnie, które dobrze odbijają promienie słoneczne.
  • Fotografia kulinarna opiera się na kompozycji. Układ elementów ma sprawiać wrażenie przypadkowego, ale w rzeczywistości taki nie jest! Kompozycja powinna być przemyślana i dopracowana. Oczywiście nie musisz od razu ustawiać wokół talerza ogromnej ilości przedmiotów. Wystarczy widelec, serwetka, filiżanka z herbatą, niewielki bukiecik kwiatów i gotowe.
  • Usuń z kadru wszystko, co niepotrzebne. Unikaj również wykonywania takich ujęć, w których tle będą pojawiać się
  • Pamiętaj o zasadach trójpodziału i mocnych punktach, w których muszą się znaleźć najważniejsze elementy kompozycji. Umieszczanie dania w samym centrum kadru nie jest dobrym rozwiązaniem, więc lepiej tego unikaj.
  • Nie stosuj wymyślnych filtrów. Każde zdjęcie lepiej zrobić w kolorze, a później obrobić przy pomocy programu graficznego. W razie niezadowolenia z efektów, będziesz mógł przywrócić pierwotną wersję fotografii i zacząć od początku.
  • Nie umieszczaj w pobliżu fotografowanego dania dodatków w zbyt intensywnych odcieniach, bo będą bardziej zwracać na siebie uwagę niż samo danie. Postaw na stonowane barwy i pastele, które dobrze wyglądają w towarzystwie większości kolorów. Ogranicz się też do użycia 3-4 kolorów. Ich większa ilość wprowadzi do zdjęcia chaos i sprawi, że cała kompozycja będzie niespójna.
  • Chcesz, aby fotografia kulinarna cieszyła twoje oko? W takim razie powinieneś zainwestować w dobrej jakości sprzęt, np. lustrzankę. Umiejętności są ważne, ale aparatem o kiepskich parametrach technicznych niestety nie zrobisz dobrego zdjęcia. Dlatego też, jeśli chcesz na poważnie związać się z fotografią, to kup porządny sprzęt i kilka obiektywów.

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki okażą się dla ciebie pomocne, i dzięki nim szybko nauczysz się robić dobre zdjęcia potraw. To wcale nie jest trudne. Trzeba tylko trochę chęci, zaangażowania i podstawowej wiedzy. Oczywiście nie trzymaj się sztywno ram i nie bój się próbować nowych rozwiązań. Kreatywność i nieszablonowe pomysły to w tej branży podstawa, więc do dzieła!