Plakaty, ulotki, wizytówki – mocne i słabe strony materiałów reklamowych
Promocja firmy przy wykorzystaniu materiałów reklamowych to podstawa, jeżeli chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki i utrwalić ją w świadomości klientów. Oczywiście możesz wybierać spośród różnych jej form i nośników, niemniej wśród tych tradycyjnych najpopularniejsze są plakaty, ulotki oraz wizytówki. Nie ma przeszkód byś włączył je wszystkie do kampanii promocyjnej, jednak powinieneś zdawać sobie sprawę z tego, jakie mocne i słabe strony posiada każdy z tych produktów. Ich omówienie znajdziesz poniżej.
Mocne i słabe strony plakatów
To forma reklamy zewnętrznej, która jest nastawiona przede wszystkim na przykucie uwagi odbiorcy i przekazanie mu najistotniejszych informacji związanych z wydarzeniem czy firmą. Do jej najistotniejszych zalet zalicza się:
- atrakcyjną i lekką formę,
- dość wysoką skuteczność,
- możliwość dotarcia do dużego grona potencjalnych klientów,
- nieskomplikowany przekaz utworzony przy pomocy prostego języka, haseł i ciekawej grafiki/zdjęcia,
- różne formaty (oczywiście im większy rozmiar plakatu, tym jest lepiej widoczny, a jego przekaz łatwiej dociera do odbiorców),
- utrwalenie przekazu w pamięci odbiorców,
- możliwość samodzielnego wykonania projektu (oczywiście potrzeba do tego stosownej wiedzy i umiejętności).
Jak widać, plakaty mają sporo zalet, ale nie są pozbawione wad. Do najważniejszych z nich należą: wysokie koszty, które wzrastają wraz z wielkością plakatu i nakładem, zaśmiecanie środowiska i przestrzeni miejskiej, stwarzanie chaosu komunikacyjnego, gdy ich ilość jest naprawdę duża oraz odwracanie uwagi przechodniów i kierowców, co może zaowocować powstaniem niebezpiecznych sytuacji na drodze. Niejednokrotnie koniecznie jest także wynajęcie specjalisty do opracowania projektu plakatu, co wiąże się z dodatkowymi wydatkami.
Zalety i wady ulotek
Ulotki to kolejny bardzo popularny rodzaj reklamy. Wystarczy przejść się jedną z ulic dużego miasta, a z pewnością spotkasz kilka rozdających je osób. Ich największymi atutami bez wątpienia są: niewielkie rozmiary, niskie koszty produkcji, nawet przy dużych nakładach, możliwość dotarcia do sporego grona odbiorców zamieszkujących dany rejon, duża dostępność i spora liczbę firm oraz drukarni, które mogą zająć się ich wykonaniem. Ponadto ich przekaz jest prosty i oszczędny w słowach, co zapewnia dobrą skuteczność.
Niestety popularność tej formy reklamy działa też na jej niekorzyść i powoduje, że konkurencja jest na tyle duża, że trudno przebić się z własną ulotką na tle innych. Nie da się także jednoznacznie ocenić jej skuteczności. Mnóstwo osób po jej otrzymaniu od razu ją wyrzuca, a zatrudnieni do ich roznoszenia pracownicy nie zawsze rzetelnie wywiązują się ze swoich obowiązków. Poza tym są nietrwałe i często przyczyniają się do zaśmiecania środowiska – leżą na chodnikach, ulicach i wypełniają miejskie kosze.
Wizytówki – kilka słów o plusach i minusach
Na samym końcu postanowiliśmy omówić wizytówki. Są dość specyficzne, ponieważ przekazują wyłącznie najważniejsze informacje dotyczące przedsiębiorstwa i jej właściciela lub pracownika. Nie mają przyciągać uwagi, ani nie głoszą chwytliwych haseł reklamowych. Ich funkcja jest czysto informacyjna. Wśród ich zalet trzeba wymienić: niewielkie rozmiary, niską cenę i możliwość personalizacji. Ponadto podwyższają prestiż i „poświadczają” profesjonalizm firmy. Wręcza się je jedynie osobom potencjalnie zainteresowanym skorzystaniem z usługi, co wyraźnie wpływa na wysoką skuteczność „reklamy”.
Naturalnie wizytówki mają też pewne wady. Niestety niewielkie rozmiary i mocno ograniczona wielkość powierzchni sprawiają, że nie da się na nich umieścić zbyt dużej ilości treści. Poza tym nie dystrybuuje się ich masowo, a wręcza jedynie wybranym osobom, więc jej zasięg reklamowy jest niewielki. Poza tym mnóstwo osób o nich zupełnie zapomina, a z czasem się ich pozbywa, co obniża ich siłę oddziaływania na odbiorcę.