Przygotowanie wizytówek do druku – podstawy
Masz już projekt wizytówki, a teraz czeka Cię jej przygotowanie do druku? Nie martw się, to nic trudnego! Wystarczy znać podstawy DTP i pamiętać o kilku kluczowych aspektach. Reszta to kwestia wprawy. Niemniej, przygotowaliśmy dla Ciebie kilka pomocnych wskazówek, które pomogą Ci prawidłowo wykonać wszystkie niezbędne kroki.
Przygotowanie wizytówek do druku – porady
- W branży drukarskiej, ze względu na kolor, wyróżnia się trzy rodzaje wizytówek: 4+4, czyli dwustronny druk wizytówki w pełnym kolorze, 4+1, czyli obustronny druk wizytówki, z tym że jej frontalna część jest w pełnym kolorze, a tylna w jednym oraz 4+0 – jednostronny druk wizytówki, której przednia część wykonywana jest w pełnym kolorze, natomiast tył pozostaje biały. Zlecając wydruk nie zapomnij dookreslić, w którym z powyższych typów ma ona zostać wykonana. Oczywiście uwzględnij to również w trakcie przygotowywania projektu.
- Większość wizytówek drukowanych w Polsce ma dwa rozmiary: 90 mm x 50 mm (postać horyzontalna) oraz 50 mm x 90 mm (postać wertykalna). Naturalnie można je również przygotować w niestandardowych rozmiarach np. 50 mm x 85 mm, jednak jest to rozwiązanie zdecydowanie mniej popularne.
- Pamiętaj o 2,5 mm marginesach. Staraj się umieszczać wszystkie istotne elementy projektu np. logo, napisy, grafiki maksymalnie w tej odległości od krawędzi wizytówki. Dlaczego? Bo wtedy zyskasz pewność, że w trakcie druku żaden z nich nie zostanie przez przypadek przycięty, a to zepsułoby końcowy efekt.
-
Nie zapominaj o stosowaniu spadów. Minimalne powinny wynosić 2 mm.
- Miej na uwadze fakt, że w poligrafii wszystkie wydruki wykonuje się przy zastosowaniu palety CMYK. A zatem, jeśli chcesz, by barwy Twojej wizytówki były nasycone, to koniecznie zmień paletę RGB na składową koloru.
-
Wiedz, że dobrą jakość wydruku gwarantuje ustawienie rozdzielczości 300 dpi.
- Przed oddaniem pliku do wydruku zamień wszystkie obecne w projekcie czcionki na krzywe, czyli obiekty wektorowe. Dlaczego to takie ważne? Bo może się okazać, że drukarnia z której usług będziesz korzystał nie dysponuje wybranym przez Ciebie fontem, a więc czcionka po otwarciu pliku zostanie zamieniona na domyślną np. Arial, a to zepsuje cały design.
- Wszystkie zastosowane przez Ciebie efekty specjalne powinieneś zamienić na mapy bitowe. Powód? Ten sam, co w przypadku czcionek.
Mamy nadzieję, że tych kilka wskazówek pozwoli Wam szybko uporać się z przygotowaniem pliku do druku, a efekt który osiągniecie okaże się dla Was zadowalający.