

nongpimmy
Czcionka to pojęcie dość stare, szerokie i wieloznaczne. Dwie ostatnie w poprzednim zdaniu przytoczone cechy tego pojęcia wynikają z pierwszej, bowiem w kontekście historycznym i cywilizacyjnym w rozumieniu tego słowa doszło kilka znaczeń. Czcionka to drukarski nośnik graficzny, zbudowany z drukarskiego stopu, za pomocą którego to nośnika dany znak jest zapisywany. Jest to pierwotne znaczenie czcionki. Poza nim czcionka to inaczej font – w znaczeniu współczesnym, gdzie analogowa czcionka wyparta została już prawie przez komputerowe znaczenie tego słowa.
Czcionka to także konkretny zestaw, kształt i system znaków, nazwany i stworzony przez konkretna osobę. Z czcionką w ujęciu wszystkich tych znaczeniowych różnorodności tego słowa związany jest jej kolor. Kolor czcionki, czy innymi słowy kolor tekstu ma bowiem duże znaczenie. W tekście zróżnicowany kolor czcionki służy przede wszystkim wyróżnieniu jakiegoś fragmentu, jako ważniejszego czy też takiego, na który należy zwrócić szczególną uwagę. Kolor czcionki to zatem informacja, jak odbierać tekst. Ma to szczególnie duże znaczenie w tekście jako nośniku informacji takiej, jak na przykład reklama. Wyróżniona czcionką czy jej odmiennym kolorem treść zapisuje się w pamięci odbiorcy, przez co zwrócona zostaje uwaga twórcy reklamy na oferowany produkt.